نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1164
-
الف
+

«تهران: میزبان مراسم بزرگداشت «رابعه بلخی» شاعر افغانستانی

کتابخانه و موزیم ملک روز چهارشنبه 16 سنبله(شهریور)میزبان پیش همایش مراسم بزرگداشت «رابعه بلخی» خواهد بود.

به گزارش آی فیلم 2، پیش همایش مراسم بزرگداشت «رابعه بلخی»، اولین بانوی شاعر زبان فارسی دری، در قالب برگزاری پاسداشت سه بانوی پارسی سرا؛ با حضور جمعی از استادان فرهنگ و ادب روز چهارشنبه 16 سنبله(شهریور) از ساعت 16:00 در کتابخانه و موزیم ملک «تهران» برگزار می‌شود. 

در این راستا «سید حسن امین» شاعر و ادیب ایرانی و «نادر کریمیان سردشتی» پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مورد «رابعه بلخی» به سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین «محمد سرور مولایی»  پژوهشگر و نویسنده افغانستانی به بیان زبان شعر رابعه بلخی می‌پردازد. 

از دیگر سخنرانان و شعرخوانان این مراسم می‌توان به خدیجه میهن دوست، ونوس جامی‌پور، مژگان فرامنش و رشاد پویا اشاره کرد. بهنام دارابی نیز با موضوع رواداری عارفانه و مسئله رابعه سخنرانی خواهد کرد.

رابعه دختر کعب قُزداری نخستین زن شناخته شده شاعر پارسی سرای نیمه نخست سده چهارم هجری (914-943میلادی)است.

از او به عنوان مادر چکامه پارسی نام برده‌اند. رابعه مشهور به رابعه بلخی و «زین‌العرب» بود. وی هم دوره با سامانیان و رودکی بوده، خانواده رابعه از عرب های کوچ کرده به خراسان بودند.

امروزه از بانو رابعه، نه تنها به عنوان شاعری چیره دست، بلکه به عنوان زنی آزاده و آزادی خواه و روشنفکر یاد می شود.

به غیر از 7 غزل و چهار دوبیتی و 2 بیت مفرد باقی مانده از 2 مجموعه اشعار این بزرگ بانو ، مهمترین ثمره زندگی کوتاه او در خاطره جهان، مقدس‌ترین تلاش انسان در زندگی (دستیابی به عشق) بوده است.

آرامگاه او در پارکی کوچک، واقع در «بلخ» است و همه روزه افراد بسیاری برای زیارت آرامگاه او به این مکان می‌آیند. برای بسیاری از مردم بلخ و افغانستان، آرامگاه رابعه بلخی مکانی شریف و مورد احترام است.

رابعه بلخی؛ سمبل عشاق افغانستان

ع ا

نظر شما
ارسال نظر